TodiCİN Türkçe Okuma Geliştirme Programı
todiCİN Türkçe Okuma Geliştirme Programı, nörobilim temelli hazırlanmış bir okuma geliştirme programıdır.
Okuma süresinde yeterli olguluğa erişememiş çocuklar için beyin temelli öğrenme ilkeleri esas alınarak hazırlanmıştır.
DİL BECERİLERİ, FONOLOJİK FARKINDALIK, FONEM-GRAFEN EŞLEME, KELİME ÇÖZÜMLEME, İŞİTSEL İŞLEMLEME, LOGOGRAFİK OKUMA, ANLAYARAK OKUMA aşamalarına göre sistematik bir şekilde oluşturulmuştur.
todiCİN Türkçe Okuma Geliştirme Programında, okuma öncesi süreçlerde göz önünde bulundurularak erken okur yazarlık becerileri de desteklenir.
Program içeriğinde yer alan okuma düzeyi belirleme ve fonolojik farkındalık ölçekleri sayesinde yaşanan güçlük seviyesinin doğru tespiti sağlanarak müdahale programı buna göre oluşturulmaktadır.
Öğrenme işlemi beyinde gerçekleşir. Bu nedenle öğrenmenin temel kaynağı olan beyinin yapısının bilinmesi ve bilişsel süreçlerin ne anlama geldiğinin öğrenilmesi önemlidir. UMut Işığı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi olarak TodiCİN türkçe okuma geliştirme programını kullanıyoruz.
Dil Becerilerinin, okuma yazma serüveninden önce gelişmesi beklenir. Erken okur yazarlık becerilerinin doğru şekilde desteklenmesi, yaş dönemlerine göre yeterli kelime bilgisinin gelişmiş olması, bilgi ve tutum becerilerinin gelişmesi okumaz yazma öğrenmek için ön koşuldur.
Fonolojik farkındalık becerisi sesleri işleyebilme yeteneğidir. Seslerin benzerliklerinin fark edilmesi, farklılıklarının tanımlanabilmesi gibi beceriler fonolojik farkındalık becerileri içerisinde yer alır.
TodiCİN Okuma Geliştirme Programında; işlemleme hızına katkı sağlayacak, öğrenişmiş becerilerin hızlıca geri dönütünü kolaylaştıracak Çalışma Belleği Egzersizleri ve Hızlı Otomotik İsimlendirme egzersizleri de yer alır. Sesleri öğrenmiş, sesleri ve heceleri birleştirmede zorluk yaşayan yada yavaş birleştiren öğrenciler için önce Bilişsel Müdahaleler yapılır. Yazısız kitap, hızlı otomotik isimlendirme, çalışma belleği egzersizleri ile ön koşul becerilerin iyileştirilmesi hedeflenmektedir.
Kelime Çözümleme çalışmaları; kelimelerin doğru şekilde hecelerine ve seslerine ayrımlaştırılmasını sağlayan egzersizlerdir. Yine okul öncesi dönemde kelime çözümleme becerilerinin ön koşulunu oluşturan çalışmalar ile sürece başlanmakta ve hece sayıları arttırılarak doğru şekilde hecelere ve seslere ayırabilme becerileri desteklenmektedir.
Kelime tanıma becerileri ile çocukların gördükleri sesleri, heceleri ve kelimeleri otomotik şekilde okuyabilmesi hedeflenmektedir. Beynin kelime kutusunun zenginleştirilmesi, kelime çıktılarının hızlandırılması hedeflenmektedir. Bu çalışmalar ile akıcı okuma sürecinin temelleri atılır.
TodiCİN Okuma Geliştirme Programı değerlendirme aşamasında; fonolojik farkındalık ölçeği ve okuma seviyesi belirleme ölçekleri kullanılmaktadır. Belirlenen seviyeye göre çocukların okuma programları oluşturulur. Çocukların okuma seviyesine göre hazırlanan okuma geliştirme metinleri ile okuma hızının ve anlama düzeyinin arttırılması hedeflenir.
todiCİN Türkçe Okuma Geliştirme Programında, çağın gerekliliği olarak dijital platformlardan da yararlanılmaktadır. todiONLİNE ile çocukların egzersiz yapabileceği binlerce çalışmaya ulaşmak mümkündür. Bu Platform Okuma Geliştirme ve Dikkat olmak üzere iki ana başlıkta tasarlanmıştır.
Disleksili çocukların eğitim süreçleri tasarlanırken öğrencinin istekliliği ve verimlilik önemlidir. Kullanılacak materyallerin doğru seçimi, çocuğa göre doğru dizaynı öğrencilerin dikkatini, ilgilerini ve öğrenme performanslarını arttıracaktır. TodiCİN Okuma Geliştirme Programı görsel ve işitsel uyaranlarca zenginleştirilmiş bir okuma geliştirme programıdır. Program içerisinde yer alan kutu oyunları ile çalışmaların daha keyifli olması hedeflenmiştir.
TodiCİN Türkçe Okuma Geliştirme Programı, sistematik yapısı sayesinde uzmanlara, ailelere ve çocuklara verimli bir çalışma alanı sunmaktadır. Kolaydan zora doğru yapılandırılmış olması, çocukların sürece kolay adapte olmalarına, başarabilme duygularının gelişmesine yardımcı olmaktadır.
Kartal Umut Işığı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’n de todiCİN Okuma Geliştirme Programı çocukların bireysel gelişim özellikleri, hazırbulunuşluluk durumları, okuma becerileri geçmişleri ve bulundukları sınıf düzeyleri göz önünde bulundurularak hazırlanır. Detaylı değerlendirme yapılarak ilgili uzmanlar tarafından oluşturulan çalışma programı ile süreç yürütülür.
Okuma yazma süreci zaman zaman çocuklar için karmaşık hale gelebilmektedir. Uzmanların yetkinliği ve uygulanacak programlara göre sahip oldukları donanımlar çocuklarımız için süreci daha kolay hale getirmektedir. Kartal Umut Işığı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’n de programlar bu ilkelere göre hazırlanmaktadır.