Özel Öğrenme Güçlüğü
Özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) veya disleksi, bireylerin dil ve okuma becerilerinde yaşadığı kalıtsal bir özürdür. ÖÖG olan kişiler, yazılı dilde hızlı ve etkili bir şekilde okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinde zorluk yaşayabilirler. Umut Işığı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi olarak özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar için eğitim planı hazırlayarak uyguluyoruz.
ÖÖG, bireylerin işitsel işleme, fonolojik farkındalık, kelime dağarcığı ve dilbilgisi becerilerindeki zayıflıklar nedeniyle oluşabilir. Bunlar, doğru harf ve kelime tanıma, okuma hızı ve okuduğunu anlama becerilerinde sorunlara yol açabilir.
ÖÖG'nin nedenleri tam olarak anlaşılamamış olsa da, genetik faktörlerin ve beyin gelişimindeki farklılıkların rol oynadığı düşünülmektedir. ÖÖG olan kişiler, özel öğretim, terapi ve teknoloji kullanımı gibi çeşitli yöntemlerle desteklenebilirler.
Öğrenme Güçlüğü Çeşitleri
Öğrenme güçlüğü, öğrenme sürecinde zorluk yaşayan bireylerin deneyimlediği genel bir terimdir. Öğrenme güçlüğü, birçok farklı şekilde ortaya çıkabilir ve birçok farklı türü vardır. İşte en yaygın öğrenme güçlüğü çeşitleri:
Disleksi: Okuma ve yazma becerilerinde zorluk çeken bireylerde görülür.
Disgrafi: Yazma becerilerinde zorluk çeken bireylerde görülür.
Diskalkuli: Matematiksel becerilerde zorluk çeken bireylerde görülür.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB): Dikkat eksikliği, hiperaktivite ve impulsivite belirtileri ile karakterizedir.
Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB): Sosyal etkileşim, iletişim ve tekrarlayan davranışlar ve ilgi alanları gibi alanlarda zorluklar yaşayan bireylerde görülür.
Dil ve Konuşma Güçlüğü: Dil ve konuşma becerilerinde zorluk çeken bireylerde görülür.
İşitme veya Görme Kaybı: İşitme veya görme kaybı olan bireyler öğrenme sürecinde zorluk yaşayabilirler.
Öğrenme Güçlüğü Olmayan Öğrenme Bozuklukları: Bu, dikkat eksikliği bozukluğu (DEB), öğrenme disiplininde bozukluk (ODD), uyum bozukluğu (ADHD) ve öğrenme engeli olmayan diğer bozuklukları içerir.
Öğrenme güçlüğü olan bireylerde, yukarıdaki çeşitli öğrenme güçlükleri bir arada veya yalnızca bir tanesi görülebilir. Bu nedenle, öğrencilerin öğrenme güçlükleri hakkında kapsamlı bir değerlendirme yapılması ve özel ihtiyaçlarına uygun bir eğitim planı hazırlanması önemlidir.
Öğrenme güçlüğü, okuma bozukluğu(disleksi), yazma becerisi güçlüğü(disgrafi), matematik öğrenme güçlüğü(diskalkuli) olmak üzere üç başlık altında incelenir.
Okuma Bozukluğu (Disleksi)
Kişinin aldığı eğitimin sonucunda okuması, okuma hızı ve okuduğunu anlaması yavaş ve hatalı okumaması gibi standart eğitimin beklentilerini karşılamadığı ve çok altında kalması durumunda gözlenen belirtilerdir.
Yazma Bozukluğu (Disgrafi)
Yazma bozukluğu olan çocuklarda, yazım hatası, sözcükler arasında boşluk bırakmadan yazması yada anlamsız yerlerde bölmesi, kelime sonundaki ekleri yazmayı unutması. Bazen harfleri eksik yazması en bilinen özelliği olarak da bazı rakam veya harfleri ters yazması, s-ş, c-ç, m-n, o-ö, b-d gibi görsel benzerlikteki harfleri birbirleri ile karıştırması olarak karşımıza çıkabilir.
Matematik Öğrenme Güçlüğü (Diskalkuli)
Matematik öğrenme güçlüğü olan çocuklar, 4 işlem yaparken işle takibi yapamazlar ve mantığını oturtmakta güçlük çektikleri gibi birbirinden ayırt etmekte de güçlük çekebilirler. Bazı sayıları ve sembolleri tanımakta zorlanırlar işlem yaparken eldeli kısımları unutabilirler. İşlem yapma esnasında ilk adımdan sonra işlem tamamlanmadan direkt sonucu yazmaya kalkabilirler. Burada da en belirgi özellik çarpım tablosu öğrenmesinde ki zorluktan ortaya çıkabilir.
Özel Öğrenme Güçlüğü Belirtileri
6 yaşa kadar konuşmada gecikme olarak başlayabilir buna ek olarak söyleyeceği kelimeleri unutup onu tarif etmeye çalışması, örneğin; bardak demeyi unutup su içilen şey diye anlatması. Aynadan yansımasını görür gibi harfleri ters çizme, ayakkabı ve eldivenlerini ters giymesi, bazı kelimelerin harflerinin yer değiştirmesi örneğin, koltuk yerine toltuk kitap yerine pitak demesi gibi,
6 yaşı sonrası görülen belirtiler ise, performansının devamlı olarak düşük olması, yavaş okuması ve yazması, kelimenin sonlarını uydurarak tamamlaması, heceleyrek okuması ve bazı heceleri ters okuması, okuma yazma ile ilgili ödevlerden kaçındığı gibi ödev yapmama isteği ve tahtadan notları defterden geçirme zorluğu belirtiler arasındadır.
Öğrenme güçlüğü, birçok farklı belirti ve semptomla kendini gösterebilir. Bazı yaygın belirtiler şunlardır:
Okuma güçlüğü: Okuma konusunda zorluk çekme, kelime tanıma ve heceleme sorunları yaşama.
Yazma güçlüğü: Yazım, cümle yapısı, anlatım ve yazım hataları yapma.
Matematik güçlüğü: Matematik konularını anlamada zorluk, sayıları hatırlamada zorluk, temel matematiksel işlemleri yapmakta zorlanma.
Dil becerilerinde zorluk: İfadeleri anlamakta zorluk, kelime hazinesinde kısıtlama, yazılı ve sözlü iletişimde güçlük.
Dikkat dağınıklığı: Dikkat süresinin kısalığı, hafıza ve öğrenme güçlüğü, test ve sınavlarda başarısızlık.
Davranış problemleri: Sosyal etkileşimde güçlük, arkadaş edinmede zorluk, öfke patlamaları ve dürtüsel davranışlar.
Bu belirtiler, öğrenme güçlüğü olan bir kişinin yaşamını olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle, bu belirtileri fark eden kişilerin, uygun testler ve uzman değerlendirmeleri yoluyla teşhis edilmesi ve gerekli tedavilerin uygulanması önemlidir.
Öğrenme Güçlüğü Çeken Öğrenciler İçin Neler Yapılabilir?
Öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler için aşağıdaki adımlar yararlı olabilir:
Uzman desteği alın: Öğrencinin öğrenme güçlüğünün türüne ve şiddetine bağlı olarak, uzman bir eğitimci, psikolog veya terapist ile çalışmak faydalı olabilir. Bu uzmanlar, öğrencinin ihtiyaçlarını değerlendirebilir, uygun öğrenme stratejileri geliştirebilir ve öğrenciye özel öğrenme planları hazırlayabilirler.
Öğrenme stratejilerini kullanın: Öğrenciye, okuma, yazma, matematik ve dil becerilerini geliştirmeye yardımcı olacak öğrenme stratejileri öğretilmelidir. Bu stratejiler, öğrencinin öğrenme güçlüğünü aşmak ve öğrenme becerilerini geliştirmek için tasarlanmıştır.
Teknolojik araçları kullanın: Teknolojik araçlar, öğrencilerin öğrenme sürecinde yardımcı olabilir. Sesli kitaplar, dikte programları, okuma yazma programları ve matematiksel hesaplama araçları gibi teknolojik araçlar, öğrencinin öğrenme güçlüğüne bağlı olarak ihtiyaç duyduğu destekleri sağlayabilir.
Destekleyici bir ortam sağlayın: Öğrencinin okulda, evde ve sosyal çevrede destekleyici bir ortama sahip olması önemlidir. Öğrenciye yardımcı olmak için aile, öğretmenler ve arkadaşlar arasında iletişim ve işbirliği oluşturulmalıdır.
Motivasyonu artırın: Öğrencinin motivasyonunu artırmak için öğrenme hedefleri belirlemek, başarıları kutlamak ve olumlu geri bildirimler vermek önemlidir. Bu, öğrencinin özgüvenini artırır ve öğrenme sürecine dahil olma isteğini artırır.
Öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerin öğrenme sürecinde başarılı olmaları için, uygun ve özelleştirilmiş bir öğrenme planı hazırlamak ve destekleyici bir ortam yaratmak önemlidir.
Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri
Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitimi, uygun ve özelleştirilmiş bir öğrenme planı oluşturma, destekleyici bir ortam yaratma ve öğrencinin ihtiyaçlarına göre uygun öğrenme stratejileri kullanma konularında odaklanmalıdır.
Bu bireylerin eğitiminde, öncelikle ihtiyaçlarının belirlenmesi ve uygun bir değerlendirme süreci yürütülmesi önemlidir. Bu süreçte, psikologlar, eğitimciler ve diğer uzmanlar öğrencinin öğrenme güçlüğünün türünü ve şiddetini değerlendirirler.
Ardından, öğrenciye özel bir öğrenme planı hazırlanır. Bu öğrenme planı, öğrencinin öğrenme güçlüğüne bağlı olarak ihtiyaç duyduğu özel stratejileri ve destekleri içerir. Bu öğrenme planı, öğrencinin okuma, yazma, matematik ve dil becerilerini geliştirmeye odaklanabilir ve öğrencinin başarılı olması için uygun destekleri sağlayabilir.
Ayrıca, öğrenciye teknolojik araçlar gibi öğrenme yardımcıları da sunulabilir. Örneğin, sesli kitaplar, dikte programları, okuma yazma programları ve matematiksel hesaplama araçları, öğrencinin öğrenme güçlüğüne bağlı olarak ihtiyaç duyduğu destekleri sağlayabilir.
Son olarak, öğrencinin eğitiminde destekleyici bir ortam yaratmak da önemlidir. Aile, öğretmenler ve arkadaşlar arasında iletişim ve işbirliği oluşturarak, öğrenciye destekleyici bir ortam sağlanabilir. Bu ortamda, öğrenciye olumlu geri bildirimler verilmeli, başarıları kutlanmalı ve öğrencinin özgüveni artırılmalıdır.
Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitimi, bu bireylerin öğrenme becerilerini geliştirmelerine ve özgüvenlerini artırmalarına yardımcı olabilir. Bu şekilde, bu bireylerin eğitim hayatlarında başarılı olmaları ve topluma katkıda bulunmaları sağlanabilir.
Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı
Özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programı, öğrencilerin öğrenme güçlükleriyle başa çıkmasına yardımcı olan bir öğrenme programıdır. Bu programlar, öğrencilerin özel ihtiyaçlarına göre uyarlanmıştır ve genellikle özel eğitim uzmanları tarafından yürütülür.
Bu programlar, öğrencilerin öğrenme güçlüğüne neden olan zorlukları ele alır ve uygun öğrenme stratejileri, teknikleri ve araçları kullanarak öğrencilerin öğrenme becerilerini geliştirir.
Bu destek eğitim programı, öğrencilerin okuma, yazma, matematik ve dil becerilerinin yanı sıra, öğrencilerin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu gibi diğer öğrenme güçlüklerinin de ele alınmasına yardımcı olur.
Özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programı, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak için farklı yaklaşımlar ve stratejiler kullanır. Bu stratejiler arasında, görsel öğrenme, işitsel öğrenme, dokunsal öğrenme, hareketli öğrenme, ve öğrenme kaynakları gibi öğrencinin öğrenme tarzına uygun yöntemler yer alabilir.
Bu programlar ayrıca, öğrencilerin özgüvenlerini artırmalarına ve sosyal ve duygusal becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak için danışmanlık ve destek hizmetleri de sunabilir.
Özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programları, öğrencilerin akademik başarılarını artırmak, özgüvenlerini artırmak ve onların yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirmek için tasarlanmıştır. Bu programlar, öğrencilerin ihtiyaçlarına özel olarak uyarlanarak, her öğrencinin potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için çalışır.