Yoğun Otistik Çocuk Programı
Yoğun Otistik Çocuk Programı (YOP), otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara erken müdahale sağlayan ve onların sosyal, iletişimsel, bilişsel, duyu bütünleme, motor beceri ve özbakım becerilerini geliştirmeyi hedefleyen bir özel eğitim programıdır.
YOP, bireyselleştirilmiş bir öğrenme planına dayanır ve çocuğun ihtiyaçlarına göre belirlenir. Genellikle, haftada 30-40 saat boyunca, bir eğitmen tarafından, birebir oturumlar şeklinde uygulanır. YOP, çocuğun öğrenme hızını artırmak için yoğunlaştırılmış, yapılandırılmış, öngörülebilir ve tekrarlamalı öğrenme yöntemlerini kullanır. Bu yöntemler arasında ABA (applied behavior analysis), PECS (picture exchange communication system), sosyal hikayeler ve duyu bütünleme terapisi yer alabilir.
Yoğun Otistik Çocuk Programı, çocuğun sosyal becerilerini geliştirmek için oyun terapisi, drama terapisi, müzik terapisi gibi terapileri de içerebilir. Ayrıca, ailelerin programın bir parçası olmaları teşvik edilir ve çocuklarının öğrenme sürecine aktif olarak dahil olmaları önerilir.
Yoğun Otistik Çocuk Programı, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların erken yaşta müdahale edilmesi gerektiğini vurgulayan bir programdır. Erken müdahale ile çocukların iletişim, sosyal beceriler, bilişsel beceriler ve özbakım becerileri gibi yaşamlarının farklı alanlarında gelişim göstermeleri amaçlanır. Umut Işığı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi olarak yoğun otistik çocuk programı ile otizmli çocukların birçok yaşam becerisinin daha iyi gelişmesini sağlıyoruz.
OÇİDEP (Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı), 2006 yılından bu yana özellikle erken dönemde yoğun davranışsal eğitim sağlamak amacıyla eve veya kuruma dayalı olarak uygulanan bir programdır. OÇİDEP'in temel amacı, otistik çocukların nesneli büyük kas taklidi, nesnesiz büyük kas taklidi, küçük kas taklidi, yüz hareketlerinin taklidi gibi temel taklit becerilerini edinmelerini ve genellemelerini sağlamaktır.
OÇİDEP programına yeni başlayan çocuklar için herhangi bir önkoşul aranmaksızın, nesneli büyük kas taklidi üzerinde çalışılmaya başlanır. Ardından, çocukların nesnesiz büyük kas ve küçük kas taklidi öğrenmelerine yardımcı olunur. Alıcı dil becerilerinde ilerleme kaydedildikten sonra ise yüz hareketlerinin taklidi üzerinde çalışılır. OÇİDEP programında temel taklit, eşleme ve alıcı dil becerilerinde ilerleme kaydedilmesiyle birlikte, çocukların oyun becerileri üzerinde de çalışılmaya başlanır.
Umut Işığı Özel Eğitim Merkezi'nde, otistik çocukların yoğun davranışsal eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için OÇİDEP programı uygulanmaktadır. Bu program, çocukların erken dönemde temel becerilerini kazanmalarına ve daha sonra bu becerileri geliştirmelerine yardımcı olur.
Otistik Çocuklar Eğitim Programı
Otistik çocuklar eğitim programı, çocukların bireysel ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş programlardır. Bu programlar, erken müdahale ve yoğun davranışsal eğitim odaklı olabilir ve genellikle özel eğitim uzmanları ve davranışsal terapistler tarafından yürütülür.
Eğitim programları, öncelikle otistik çocukların iletişim, sosyal ve davranışsal becerilerinin geliştirilmesine odaklanır. Programlar, çocukların özgün öğrenme stillerini ve tercihlerini dikkate alır ve onlara uygun öğrenme yöntemleri kullanır.
Otistik çocuklar için eğitim programları, öğretmenler, terapistler ve ailelerin işbirliği içinde yürütülür. Bu programlar, çocukların günlük yaşamlarında karşılaştıkları zorlukları aşmalarına yardımcı olur ve özgüvenlerini artırır.
Ayrıca, eğitim programları, çocukların gelecekteki bağımsızlıklarını ve işlevselliğini artırmak için de tasarlanmıştır. Bu nedenle, programlar, iş becerileri, sosyal etkileşim ve yaşam becerileri gibi konuları da ele alabilir.
Otistik çocuklar için eğitim programları, çocukların potansiyellerini keşfetmelerine ve hayatlarında fark yaratmalarına yardımcı olur.